Mountainbike gekocht - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu Mountainbike gekocht - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu

Mountainbike gekocht

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

06 Maart 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Het is alweer bijna een week geleden dat ik mijn eerst post vanuit Cambodja online heb gezet. Leuk om te zien dat zoveel mensen de blog lezen vandaar een nieuw plus wat extra foto’s.

Deze week staat vooral in het teken van feest, Kamworks heeft in samenwerking met een franse microkrediet organisatie hun eerste shop geopend. Op het eiland naast Phnom Penh is nog geen stroomnetwerk beschikbaar dus het is hier een ideale plek om te starten. Ondanks dat het belangrijkste product slechts $25,- kost hebben de meeste klanten een microkrediet hiervoor nodig.

Bij de opening waren veel mensen van het eiland uitgenodigd. Op moment dat ergens een feest is wordt er aan het dorpshoofd toestemming gevraagd en dan mag je gewoon midden op de weg voor je huis of winkel een groot partytent plaatsen en een podium. Dat automobilisten er niet langs kunnen geeft niet, die rijden maar om(vaak paar kilometer), meeste mensen gebruiken toch een brommer of motor en die kunnen er altijd wel langs.

Op woensdag was de officiële opening en op vrijdag een BBQ voor medewerkers van Kamworks en de franse microkrediet organisatie. Hier heb ik voor het eerst in mijn leven hond gegeten. Er was een lekker pittige curry gemaakt door een van de locals en die beviel wel, ondanks dat er erg veel botten in zaten. We kwamen er niet achter van welk dier het vlees en de botten kwamen want de wervels waren toch wat aan de kleine kant voor een schaap. Na wat gevraagd met handen en voeten kwamen we erachter dat je van hond een prima curry kan maken.

Na de BBQ hebben we een lift gekregen naar Phnom Penh. Dankzij Leap, een werknemer van Kamworks die er al 4 jaar werkt, hier heb ik kennis gemaakt met de entertement industrie in Cambodia. Dan heb ik het niet over de prostitutie maar over game-hallen, 4D films en gokken.

Zaterdag heb ik door Phnom Penh gezworven, na een stevig ontbijt heb ik de Psar O Russei bezocht. Een grote hal met honderden winkeltjes die ieder iets van 10 tot 20 vierkant meter groot zijn. Hierna verder gegaan met als doel een mountainbike. Na 2 uur zoeken had ik er een gevonden, hij was groot genoeg. Althans groter zijn ze niet te vinden in Cambodia. Na wat onderhandelen(ander zadel, Shimano versnelling en remmen, hoger zadel en wat korting) betaal je alsnog een westerlingen prijs maar dat heb je overal.

Hierna de bike getest in Phnom Penh en terug gereden naar Sre Ampil(dorpje waar ik verblijf), in totaal vandaag 40km gefietst. Omdat er toch wel smog hangt in Phnom Penh rij ik hier met een Buff(stofdoek) voor mijn neus en mond. In Nederland niks bijzonders maar hier merk je wel dat als het 36 graden is dat je lichaam zich toch wel afvraagt. Waar ben jij mee bezig...

Het is hier bedtijd dus alvast weltrusten. Oftewel lia suhn hao-y



  • 06 Maart 2010 - 16:39

    Oma Anke:

    Hoi Joost, het valt me op dat er nergens een hond op de foto's staat.
    Morgen naar je ouders verjaardag vieren. doei oma

  • 06 Maart 2010 - 17:54

    Anne Je Nichtjee:

    heey joost

    lekker fietsen met je mountanbike :p

    morge je paps peste xxxx sterkte daar

  • 06 Maart 2010 - 20:02

    Anke:

    bah hondevlees,met een hete saus alles lekker. maar wel een mooi fietsje zo te zien. heb er net een kaart van laten maken, stoere foto.

  • 06 Maart 2010 - 20:36

    Coby:

    Het is goed daar, zo te lezen, wel even heel iets anders dan op je fiets door de randstad!

    geniet ervan, ik volg je berichten.

  • 06 Maart 2010 - 22:07

    Ricardo:

    He Joost, ik wil nog even zeggen dat ik het een leuk idee vind z'n reislog. Waar smaakt hond trouwens naar, iets wat wij hier in het westen ook kennen. Lekker hoor 36 graden, het was vandaag op de meter in mijn auto -1.

    Groetjes Ricardo

  • 06 Maart 2010 - 22:58

    Nele :

    Heey joost,
    jeumig als ik later een hond heb laat ik hem niet bij jouw logeren! Het zou me niets verbazen als je de hond ook zou eten als je wist dat het een hond was, held die je dr bent.
    Anyway doe je er ook nog iets nuttigs of alleen maar leuke dingen ;)
    Hier in nederland is het koud en dat is fijn, al vind ricardo van niet :)
    veel plezier daar!

  • 07 Maart 2010 - 10:02

    Chris:

    joost, hoe durf je een lief zielig hondje te eten :P Ik kijk je niet meer aan hoor hahahahaha. Zolang je maar van Daisy af blijft.

    have fun nog, ik ben jaloers op je.... het ziet er super gaaf uit.

    groetjes

    chris

  • 07 Maart 2010 - 12:04

    David:

    Hond dus... Gek eigenlijk hoe wij daar toch even over nadenken. Wij stouwen stukken koe weg alsof het niks is, terwijl ze daar in India niet aan moeten denken. Of varkens in het Midden-Oosten. Zo zie je maar hoe cultuurgebonden eten is. Maar, wel respect dat je dat geprobeerd hebt. En dan sluit ik mij aan bij Ricardo voor de hamvraag: waar smaakt het naar? Want deze zomer is er weer een pleinfeest, en er lopen genoeg honden in mijn wijk ;)
    Die westerlingenprijs voor de fiets zal alsnog lager zijn geweest dan hier toch?
    Ga je ook nog bezig met je
    afstuderen of alleen maar Cambodia bekijken? :P

    Veel fietsplezier met je hippe stofdoek :)

  • 07 Maart 2010 - 20:54

    Daniel:

    Leuk joh die verslagen. Volgende keer een detailfoto van de fiets. Ik houdt Lou nog wel even bezig hier in Nederland, afgelopen zaterdag naar Katwijk gelopen vanaf huis, en onderweg boerenkool gemaakt en gegeten. Het was zonnig en een beetje koud. Veel plezier.

    Daniel

  • 07 Maart 2010 - 23:38

    Rene:

    Joost, is haargel daar niet in de mode?

  • 08 Maart 2010 - 13:57

    Liefs Catharina.:

    joost stuur een reisverslag naar een goede krant en laat je tegen een acceptabele vergoeding
    betalen dan krijgen ze in een
    goed nederlands geschreven
    interessant reisverhaal.cath.

  • 12 Maart 2010 - 15:22

    Wieneke:

    Ha Joost,
    Met belangstelling je verhaal gelezen. Jij maakt wat mee, zeg! Heb je het recept weten te achterhalen van die hondencurry? Weer eens wat anders. En waarom ook niet? Er worden wel gekkere dingen gegeten.
    Die killing fields, dat lijkt me iets waar je in je hoofd nog wel even mee bezig bent. Wat een waanzin dat het heeft kunnen gebeuren. Maar ook van dat soort waanzin hebben we nog wel meer voorbeelden.
    Intussen geniet jij van alle nieuwe indrukken. Kun jij goed tegen de warmte? Het is misschien wel wat anders of je vakantie viert bij 36 graden of dat je een beleidsplan moet schrijven! Heel veel succes ermee. Geniet van al je belevenissen. Marieke en Maaike vertrekken vandaag naar Mexico enz.(rondreis). Óók leuk, maar vast niet zo spannend als bij jou! Groetjes, ook van Hans (druk met z'n lammerende schapen, ieder z'n meug!), Wieneke

  • 13 Maart 2010 - 14:36

    Loutje Aka Die Klein:

    Heej Lange,

    Al weten we hier nog niet waar hond naar smaakt, ik hou me wel bezig.
    Ik kan alle brievenbussen al dromen in mijn wijk en me schoenen raken steeds beter ingelopen.

    Met Daniel naar katwijk gelopen naar de scoutshop om voor Daan een titaniumspork te halen maar die hadden ze niet ;) Ook knap was dat we geen zee hebben gezien. de boerenkool met worst in de duinen was wel een succes. Toch nog 1 klein blaartje maar die voelde ik niet eens.

    Ik ga nu maar is me mama helpen met de tuin, vogelgaas tegen de schuur aan maken, voor de klimplantjes (ik geloof dat die er een beetje erg zielig bij liggen maar ja)

    Vanavond Bowelen met de PiVo's dus dat gaat wel lachen worden. Morgen zouden we gaan houthakken met de gidsen maar we hebben een voorspelling van 90% regen. Dus heb maar een rondje bellen gehouden om het af te zeggen.

    Liefs Lou en spreek/mail je snel weer.

  • 14 Maart 2010 - 16:17

    "tante"joke:

    Hoi neefje!

    Kan niet vragen hoe is het daar, want dat kan ik natuurlijk lezen. Maar wel hoe gaat het met je? Volgens mij ben je daar vet aan het genieten van het land, de cultuur en de mensen en ondertussen gewoon aan het werk! Wel een super ervaring die je nooit gaat vergeten natuurlijk!

    Enjoy :-)

    Groets Joek


  • 23 Maart 2010 - 21:21

    Oma Anke:

    Joost ik heb op tv oude tempels gezien in cambodja, er groeiden bo-men doorheen. ook beelden die ze weer op-knapten. ze hebben nog veel te doen.Groetjes oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Cambodja, daar startte mijn waarbenjij.nu avontuur. Maar hij gaat nu verder, in Europa

Actief sinds 02 Feb. 2010
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 21826

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Vienna, Lobau

23 Juni 2014 - 26 Juni 2014

Jarrow

16 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Würzburg

28 April 2014 - 02 Mei 2014

Killingholme

24 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Afstuderen in Cambodja

Landen bezocht: