The eagel has landed... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu The eagel has landed... - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu

The eagel has landed...

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

01 Maart 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Na een prima reis met een tussenstop van 10 uur in Singapore, 5 formulieren en 2 pasfoto’s toegang tot Cambodia. Op het vliegveld werd ik opgewacht door een van de andere studenten die in Cambodia werkt voor Kamworks.
Maar eerst even bij het begin beginnen, het was al een hele klus om in het vliegtuig te komen. Hier was Schiphol het niet mee eens dat ik mijn visum in Cambodia ging kopen en ze wilde me niet laten vertrekken zonder visum. Echter na wat telefoontjes tussen Schiphol en Phnom Penh bleek dat Cambodia andere regels heeft dan omliggende landen want ze willen dat je het visum inderdaad in het land zelf koopt.
De vlucht was prima, had gratis extra beenruimte geregeld dus het was prima vol te houden. Na een vlucht van ruim 12 uur landen wij in Singapore, “ik zie palmbomen”. Van het ene kant van het vliegveld naar andere kant is een loopje van ruim een uur, dit heb ik ook maar gedaan, ff de benen strekken.
In Singapore is alles prima geregeld en er was een gratis citytour van 3 uur welk je als echte Hollander natuurlijk niet kan afslaan.
Na een vlucht van 1.5 uur land ik bij Phnom Penh, na een tussenstop in een cafeetje waar we wat aten en dronken zijn we naar mijn verblijf voor de komende paar maanden. Het is hier lekker simpel, ton met water als douche en een gat in de vloer is de wc. Omdat het verblijf op loopafstand van Kamworks is heb ik direct kennis gemaakt met de twee eigenaren en de rest van de studenten die werken voor Kamworks. Dit alles staat op het terrein van een weeshuis dat opgericht is door een rijke Cambodjaan.
In het weekend heb ik toerist gespeeld en ben samen met Dee, een van de andere studenten die ook afgelopen week gearriveerd was, naar Phnom Penh geweest om hier wat cultuur op te snuiven. De eerste dag de historie gezien, waaronder het Royal Palis en het nationaal museum. Echter Cambodia met apart eigen cultuur. Want gedurende het regiem van de Khmer Rouge,1975-1979, is bijna het gehele cultureel erfgoed vernietigd. Een derde van de bevolking is toen uitgemoord. Bijna alle beelden, schilderijen, muziek enz. wat voor de cultuur van Cambodia stond is vernietigd. Zelfde geldt voor iedereen met een talent, alle zangers, sporters, docenten en studenten zijn in die periode vermoord. De twee meest spreken overblijfselen van deze tijd zijn S21, een oude school die in deze periode als gevangenis is gebruikt en The Killing Fields, een plek waar duizenden Cambodianen zijn vermoord in deze tijd.
Beide waren zeer indrukwekkend om te bezoeken, het is onbeschrijfbaar wat daar allemaal gebeurd is. Zelfs kleine kinderen werden vermoord uit, omdat het regiem bang was dat ze anders wraak zouden nemen op de dood van hun ouders. Om kogels te sparen werden bij hun benen gepakt en met hun hoofd tegen een boom aan geslingerd. Ondanks dat Cambodia nog maar iets van 10 jaar stabiel is en de Khmer Rouge ook uit de jungle is verdwenen is er weinig in de rest van het land te merken ervan. Meeste mensen hebben die tijd gewoon verdrongen en gaan nu verder met het leven of overleven. Want de kloof tussen arm en rijk is nog altijd zeer.
Vandaag heb ik met mijn opdrachtgever besloten om me opdracht te veranderen. Ik ga nog steeds een haalbaarheidsonderzoek doen op het mogelijkheid van zonnepanelen fabriek hier maar ga eerst voor het bedrijven een strategisch plan schrijven. Nu zitten alle plannen nog enkel in de hoofden van de directeuren en worden ze relatief willen keurig uitgevoerd zonder een echt lijn.
Ik ga nu verder met de nationale volkssport, met een vlammenwerper muggen en kakkerlakken uit je huis jagen. Succes in Nederland en het is hier fantastisch.

  • 01 Maart 2010 - 14:06

    Peter Menger:

    Beste Joost,

    Gefeliciteerd met de landing! Nu aan de slag met veel plezier en succes!

    Groet, Peter.

  • 01 Maart 2010 - 14:53

    Oma Anke:

    Fijn Joost dat alles goed is gegaan.Eigenlijk had ik best mee willen gaan, maar met die verslagen ben ik er ook een beetje bij. wat je nu gaat doen, datplan maken, lijkt me een goed idee. liefs je oma anke

  • 01 Maart 2010 - 14:54

    Maurits Roodhuijzen:

    Hey Joost,

    Vet man dat je daar gaat afstuderen! Heel veel succes. Heb je nog veel vrije tijd waarin je gaat rondreizen?

    Groeten!

  • 01 Maart 2010 - 15:10

    Meike:

    Geweldig man. Ben zo trots op je dat je dit gewoon allemaal doet en durft! Wel beetje tricky lijkt het me allemaal!!

  • 01 Maart 2010 - 15:14

    Renee Mineur:

    ha Joost,

    geweldig!!! je zit er!!! zeer benieuwd wat je gaat doen de komende maanden. houd dit maar rustig vol die maanden met je vlammenwerper en gat in de vloer!
    ik wens je heel veel succes en zal regelmatig je verhalen lezen. geniet maar van deze tijd.

    hartelijke groet, renée

  • 01 Maart 2010 - 16:52

    Max:

    Veel succes en plezier gewenst vanaf een zonnig Curaçao! Maak er wat moois van.

    Groet

  • 01 Maart 2010 - 19:09

    Ricardo:

    He lange veel plezier daar groetjes Ricardo

  • 01 Maart 2010 - 20:21

    Catharina:

    fantastisch ik heb groot respect voor je wat een cultuur ik denk steeds aan je en je flinke vader en moedertje,Ilove you ,c.

  • 02 Maart 2010 - 13:14

    René Van Boven:

    Ha kleine,

    Het is wel een compleet andere wereld waarin je nu leeft. Nieuwe indrukken, nieuwe ervaringen en ontzettend gaaf om dat met je te kunnen delen op deze manier. Deze ervaring kan men je niet meer ontnemen. Succes met je opdracht(en) en contactse.

  • 02 Maart 2010 - 13:14

    René Van Boven:

    Ha kleine,

    Het is wel een compleet andere wereld waarin je nu leeft. Nieuwe indrukken, nieuwe ervaringen en ontzettend gaaf om dat met je te kunnen delen op deze manier. Deze ervaring kan men je niet meer ontnemen. Succes met je opdracht(en) en contactse.

  • 02 Maart 2010 - 13:48

    Renee P:

    Hee Joost, goed om te lezen! Houd je haaks daar!

  • 02 Maart 2010 - 16:17

    Marjet Wolbertus:

    Hi Joost, geniet maar van het lekkere eten en de mooie experience.

    Love
    Marjet
    San Francisco

  • 02 Maart 2010 - 17:04

    Anke:

    Wat is dat nu op die foto dat ronde ding. Is dat je toilet,een stopcontact of een parkeerverbodsbord.

  • 03 Maart 2010 - 10:06

    Oma Anke:

    Hoi Joost, vandaag moeten we stemmen. Heb je wel een machtiging aan je ouders gegeven.Leuk al die reacties. Van de foto's vind ik het verkeersbord de mooiste.Doei oma

  • 03 Maart 2010 - 13:25

    Anne Je Nichtjee:

    lieve joost!.

    vind de fotos onwijs moooi
    hoop dat je er nog vaak fotos op zult zetten:D
    xxje

  • 04 Maart 2010 - 16:10

    Gerard:

    Joost,

    Leuk dat je eerst een strategisch plan schrijven gaat schrijven.
    Overigens de roze waterlelies groeien ook in de grachten van Delft.
    Wat is die kuil in het bos??

  • 05 Maart 2010 - 21:03

    Oma Anke:

    Joost gefeliciteerd met de verjaardag van je vader. Doei oma

  • 05 Maart 2010 - 21:35

    Frank Van Boven:

    Hoi Joost

    Via je vader die ik zojuist belde voor zijn verjaardag, op het spoor gezet van je logboek. Leuk om te lezen ! Behoorlijk avontuurlijk. Ook veel herkenbaars trouwens. Geniet er maar van. Ik blijf je volgen.

    Groetjes,ook van Marieke
    Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Cambodja, daar startte mijn waarbenjij.nu avontuur. Maar hij gaat nu verder, in Europa

Actief sinds 02 Feb. 2010
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 21819

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Vienna, Lobau

23 Juni 2014 - 26 Juni 2014

Jarrow

16 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Würzburg

28 April 2014 - 02 Mei 2014

Killingholme

24 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Afstuderen in Cambodja

Landen bezocht: