Time flies - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu

Time flies

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

24 Mei 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Niet enkel tijd vliegt, 31 mei is het zover en stap ik het vliegtuig in terug naar Nederland. Met een kleine(negen uur) tussenstop in HongKong terug naar het koude Nederland. Maar voorlopig beleef ik hier nog genoeg avonturen om nog een blog te vullen. De laatste is al ruim een maand geleden dus werd tijd voor een nieuwe.
Allereerst allemaal bedankt voor de felicitaties, leuk om te zien dat de 17e zelfs als je 10.000 km ver weg zit op de kalenders staat. Afgelopen weken waren verschillende studenten jarig.
Eerst was Vasilis aan de beurt(een Griekse student) hij had alle studenten en Khmer staf uitgenodigd om te gaan Cambodiaans fonduen. In plaats van kaas heb je dan een bouillon, hierin stop je groente en vlees alsof het stukjes stokbrood zijn. Hierna zijn we op aanwijzen van de Khmer staf uit geweest in de Rock, een lux disco met zoals bij de meeste vele meiden van lichte zeden. De rest van de weekend heb ik Willemijn geholpen met kopen van een nieuwe fiets en ben ik naar de Lake Side geweest. Dit is echt het goedkope back-packers deel van Phnom Penh en heeft een speciale sfeer. Je bent bij je ontbijt gegarandeerd van dronken Ausies of Britten die hun roes uitslapen. Zondag weer terug gefietst naar Sre Ampil, was de eerste keer voor Willemijn dus die heb ik een stuk voor getrokken want het is toch best warm om met 35 graden en je boodschappen voor de rest van de week terug te fietsen.
Het weekend erop niet veel bijzonders gedaan en doordeweeks doorgeknald aan me onderzoek. Dit loopt prima en het management begint steeds meer te accepteren dat je een bedrijf met 25 man niet op dezelfde manier kan leiden als een met 5 mensen.
Ik heb me verjaardag rond de 9e gevierd. Willemijn is ook in mij jarig en dit weekend kwam goed uit voor iedereen. Op advies van Sarin(één van de Khmer staf) zijn we naar een biergarden geweest aan het begin van zijn stad. We hadden iedereen van Kamworks uitgenodigd om op onze kosten te vieren dat we het weer een jaartje overleefd hebben. De service was prima, 7 meiden stonden constant tot beschikking om je bier bij te vullen(natuurlijk gekoeld met een blok ijs erin). Voor zekerheid hadden we de andere, mannelijk, studenten aangegeven dat eventuele extra verdiensten voor hun eigen rekening waren.
De volgende dag rustig aan gedaan overdag en ’s avonds naar een Duitse BBQ gegaan van een nieuwe vrijwilliger bij Kamworks. Na de BBQ met een groep de stad ingetrokken en geëindigd in San Tropez, een zeer luxe bar die zo uit Londen getrokken lijkt te zijn.
Zelfs de verjaardag van de Koningin hebben we gevierd, althans haar moeders verjaardag, met de Nederlandse gemeenschap in Cambodia. Ik was gevraagd als DJ, maar het hoogtepunt van de dag was het touwtjespringen. Men had een touw voor touwtrekken echter na het diner begon iedereen behoorlijk in te kakken(was oranjeboom kan ook daar aan liggen), echter samen met paar kids te hebben gesprongen hervonden vele ouderen hun jeugd weer en stond iedereen zijn springkunsten te showen.
Al eerder heb ik verteld over wat voor een dierenbende het hier is. Van het weekend heb ik een nieuw gerecht geprobeerd. Grote rode mieren met bief, het is absoluut aan te raden zolang je van laurier houdt. Echter soms zijn de dieren wat levendiger. Zo waren we in ons huis 2 weken geleden aan het werken toen er opeens een slang binnen glipte. We wisten niet of die giftig was, maar wilde hem wel liever het huis uit. Wat volgend is te zien op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=zsjSILfo3fI .

Het begint hier steeds regelmatiger te regenen, deze week zelfs al 2 keer. Echter het is nog lang geen regenseizoen. Deze start in juni. Van het weekend had ik met een stel NGO vrienden in Phnom Penh een boot gehuurd en een trip gemaakt over de Mekong. Een kleine regenbui gehad maar hier hadden we geen last van want we stonden beneden te feesten.
Ondertussen ben ik aardig veranderd van een halve toerist naar iemand zich meer heeft gesetteld in het land. Na zo’n trip zal ik altijd beetje Cambodja in me hart meedragen. Echter voorlopig geen plannen om hier te gaan wonen ofzo. Me onderzoek is nagenoeg afgerond en deze week staat in het teken van informatie overdracht. Dan is met onderzoek klaar is het voor mij ook wel klaar met periode. Ik zal in de toekomst vast nog eens een Zuid-Azië trip doen en Cambodja zo nog eens bezoeken, maar nu is het een mooie tijd om te denken wat te doen na het afstuderen. Wat dat zal worden is de vraag maar wordt snel genoeg duidelijk.
Tot in Juni.

  • 24 Mei 2010 - 16:01

    Anke:

    Als je nog een keer gaat naar Cambodia, dan mag je me gidsen. Alleen wel in de koudste tijd van het jaar.Dat fruit lijkt me heerlijk. De mieren kijk ik niet naar uit.

  • 24 Mei 2010 - 20:39

    René:

    Bedankt voor je nieuwe blog. Idd zie je dat het toerisje spelen minder naar voren komt en de dagelijkse lalpartijen een voorname plaats hebben gekregen. Afijn, bier met een ijsklontje is voor mij ook nieuw. Leuk dat jullie daar Koninginnedag geviert hebben en dat nog met Oranjeboom bier. Ik begrijp dat ik je vanwege de opvoedkunde je niet meer hoeft te vergezellen met een bezoek aan de Wallen. Laatste week, hou je taai.

  • 25 Mei 2010 - 20:28

    Anne NichtJe:

    Joooooooost!..

    leuk verhaaltje weer.
    en die mieren, nee dank u dat ga ik toch maar niet proberen.

    ik heb missie alvast verstopt voor als je terugkomt zodat zij niet stiekem op de BBQ beland haha.

    we gaan binnekort ook snel touwtje springen goed.
    en vergeet die slang niet mee te nemen die je me had belooft;) grapjeh..

    tot volgende week.
    kus.
    Je nichtje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Cambodja, daar startte mijn waarbenjij.nu avontuur. Maar hij gaat nu verder, in Europa

Actief sinds 02 Feb. 2010
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 21825

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Vienna, Lobau

23 Juni 2014 - 26 Juni 2014

Jarrow

16 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Würzburg

28 April 2014 - 02 Mei 2014

Killingholme

24 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Afstuderen in Cambodja

Landen bezocht: