Happy new year - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu Happy new year - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu

Happy new year

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

20 April 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Happy new year,

Het is al weer paar weken geleden dat ik mijn laatste blog heb gepost dus het was weer eens tijd voor een nieuwe. Afgelopen weken zijn redelijk rustig verlopen, veel tijd gaat natuurlijk zitten in het afstudeeronderzoek die steeds meer vorm begint aan te nemen. De strategische keuze worden gemaakt en er komt steeds meer richting in het beleid. Maar er blijft genoeg werk want aan enkel een strategie heb je weinig, deze moet ook nog concreet gemaakt worden in geïmplementeerd. Voorlopig zal ik mij hier niet vervelen.
Het laatste weekend van maart op zaterdag lekker op de fiets naar Phnom Penh gegaan, het is een ritje van een kilometer van 35 tot het centrum. Meestal blijf ik ook in het centrum omdat hier de meeste guesthouses zijn en meer te doen is. Echter ben hier ook een beetje op vakantie dus wilde meer zien van de stad. Ben op de fiets door oost Phnom Penh gefietst, hier zie je totaal geen westerlingen en is het duidelijk armer. Het zijn geen krottenwijken, maar dankzij de franse invloeden flats van 3 a tot 5 verdiepingen hoog zoals Parijs ook voor groot deel opgebouwd is. Echter hier zijn deze flat al vanaf dag 1 na de bouw in slechte staat.
Zondag ben ik terug gegaan naar Sre Ampil om me om op te frisse voor de bruiloft van een medewerkster van Kamwork. Ze was 19 dus hoogste tijd om te trouwen. De bruiloft was erg leuk, lekker eten en veel toasten. Die Cambodjanen houden zeker van een biertje en het is natuurlijk erg cool met de toasten met een westerling. Na het officiële gedeelte was het tijd om te gaan dansen, heb geleerd hoe te dansen op zijn Cambodjaanse, uiteindelijk een uurtje of 4 rond een tafel gedanst met een paar bloemen erop. Ter afsluiting nog een bedrijfsfoto gemaakt en toen achter de nieuwe motor van Aaron naar Kamworks terug gegaan.
Maart was de laatste werkmaand voor Tra, zij is degene die het hostel waar ik leef runde en docente Engels bij het tehuis. Samen met alle kinderen van het kindertehuis hebben we afscheid van der genomen. De kinderen voerde verschillende toneelstukjes op, van oude Cambodiaanse verhalen tot aan moderne breakdance, inclusief headspins. Leuk om mee te maken, erna wedermaal gedanst dit maal met de kids die erg graag wilde zien hoe wij westerlingen danste en probeerde dit allemaal na te doen.
Rond de 4e ben ik lekker gewoon in Sre Ampil gebleven. Was al aantal weekenden weg geweest maar kende de omgeving waarin ik verbleef nog niet goed. Zaterdag alleen een tocht gemaakt, had geen idee waar ik heen ging dankzij aan de oost en west kant een snelweg(geasfalteerde weg) te hebben wist ik in dat als ik terug wilde dit ik enkel een van deze kanten hoefde te kiezen, zodat ik op de snelweg uit kwam en terug naar Sre Ampil kon fietsen. Tijdens de rit verschillende keren gestopt voor foto’s of gewoon geniet van het uitzicht. Soms lukt het dan een gesprek aan te knopen met een van de locals, ben er zelf 1 tegen gekomen die goed engels sprak. Mooie van de fiets is dat mensen je veel sneller vertrouwen doordat je op hun niveau bent, van voor vele is een fiets belangrijk vervoersmiddel op platteland. Zondag ben ik samen met Jacqueline, au pair van Jeroen, gaan fietsen en hebben we een fotoroute uitgezet. We zijn langs een tempel geweest die gebouwd is in Angkor stijl en kwamen bijna vast te zitten in de rijstvelden want we probeerde een korte route te vinden.
Het Khmer new year is van 13 t/m 15 April, heb hier nog een paar dagen aangepakt en pas de 18e terug gekomen bij Kamworks. Dinsdagmiddag was ik naar Phnom Penh gereisd met Willemijn, de nieuwe studente hier, zodat we woensdag om 7 uur de bus konden nemen naar Kep, een kustplaatsje in Cambodia waar tot in de jaren 90 de Khmer Rouge zat. In de jaren 60 en 70 was dit de luxe badplaats van Cambodia, opgespoten strand en vele villa’s langs het water. Nu is het beetje aan het opkrabbelen maar is nog lang niet hersteld. Je ziet nog vele kapot geschoten, uitbranden en geplunderde villa staan en het strand is voor een groot deel door de zee opgeslokt. Echter de sfeer is er wel goed.
We hadden afgesproken met Sander, Aaron en Dei om elkaar te ontmoeten in Kep. Sander kwam redelijk spoedig op zijn motor, enkel de crossmotor van Aaron had wat problemen waardoor Dei en hij 14 uur onderweg zijn geweest.
Heb lekker gezwommen in Kep en genoten van de rust. ’s Avonds gestoomde haai gegeten, is erg lekker, het is zachter dan meeste vis en zit tussen vlees en vis in. Er was in het guesthouse waar we zaten geen kamers meer over dus om iedereen een plek te geven in het 3 persoonshuis hebben we een 2 persoonsmatras uit de hal gepakt en op de vloer gelegd, lekker knus.
De volgende dag zijn we naar Rabbit Island gevaren, dit is een eiland voor de kust bij Kep. De palmbomen kwamen ons tegemoet en het zoute water spatte in ons gezicht. Hier hebben we een houten hutje gehuurd. Hierna gedaan wat je hoort te doen op een tropisch eiland, oftewel zwemmen, relaxen, biertje drinken en vuurwerk afsteken. Het was tenslotte Nieuwjaar, we hadden twee mortieren met doorsnee van cm of 10 gekocht bij een man die ze zelf maakt vlakbij Phnom Penh. Als lanceerpijp hadden we een stuk metaal golfplaat opgerold met touw vastgebonden, deze in het zand ingegraven zodat hij niet al te veel kon bewegen. Ondanks dat we gevraagd hadden voor een extra lang lont(halve meter) brandden deze in 2 sec op. Sander verloor bij de eerste bijna zijn wenkbrauw, die 2 seconden hadden ze er niet bijgezegd en ik was gelukkig net op tijd weg.
De tweede mortier bleef hangen in de lanceerbuis en blies deze open. Gelukkig hielden de touwen de stukken metaal genoeg bij elkaar dat er geen stukken metaal door de lucht vlogen.
Hierna zijn de meeste naar bed gegaan en ben ik met Sander en paar andere die we op het eiland hebben ontmoet genoten van het onweer achter het eiland en de duizenden sterren die zichtbaar waren. We waren met een groepje van 5 gaan liggen op het eind van de pier zo ver mogelijk van het beetje licht wat op het eiland is vandaan. Echter na 1.5 uur begon het zachtjes te regenen. Terug in de hut zijn Sander en ik ook gaan slapen. Echter het raam boven ons matras, die op de grond lag, kon niet dicht. Gelukkig regende het zachtjes dus hadden we er geen last van. Halfuurtje later was de bui veranderd in een behoorlijk tropische en voelde we half slapend opeens nattigheid. Met het doorsnijden van enkele touwen kregen we ons raam eindelijk toch dicht en konden we verder slapen. Volgende dag redelijk vroeg opgestaan zodat we na ons ontbijt een rondje om het te lopen. Er was een padje hiervoor aangelegd, echter na 1/3 gelopen te hebben zijn we van dit pad afgegaan en verder gegaan over het strand. Deze was op sommige plaatsen zand en andere rotsen. Ook kwamen we een stuk mangroven tegen hier hebben we omheen moeten lopen door het water en modder. De lokale vissers hebben grote bergen met flessen liggen die aangespoeld zijn op het strand. Deze gebruiken ze als drijvers voor de netten, echter als je ziet hoeveel flessen ze ondertussen hebben verzameld besef je ook wel dat de droom van een ongerept onbewoond tropisch eiland altijd een droom zal blijven. Want op elke eiland ter wereld zal dit soort vuil aanspoelen helaas.
Voordat we Rabbit Island verlieten hebben we ook nog even gesnorkeld, helaas was het zicht door het relatief woelige water minder dan een meter maar kwam nog wel een aalachtig beest tussen de rotsen tegen. Nadat we terug in Kep water zijn we met de motor, ik bij Sander achterop, naar Kapton gegaan. Een wat grotere stad die in de toekomst de havenstad van Cambodia moet worden. De stad is niet heel bijzonder maar ligt vlakbij Bokor Mountain, een berg van 1800 meter hoog. Hier zijn we de volgende dag met een mini-van naartoe gegaan. We hebben het oud presidentieel vakantiehuis gezien dat geheel leeg staat tegenwoordig en andere vervallen gebouwen. Na Khmer Rouge tijd de berg relatief verlaten geweest omdat weinig mensen op vakantie gingen in Cambodia en de Cambodianen zelf hier ook amper geld voor hebben. Echter zowel het toerisme als het aantal Cambodianen die geld hebben om op vakantie te gaan groeien. Daarom wordt er op dit moment een 5 sterren hotel op de berg gebouw(enkel nog betonnen palen) en komt er een nieuw casino. Maar gelukkig is het nu nog behoorlijk ongerept is de natuur erg mooi. Een oud casino uit de franse tijd staat er nog deels en is vervallen en geplunderd tot een ruïne. Echter door het rode mos wat erop gaan groeien is ziet het er wel bijzonder uit. Hierna heeft de mini-van ons een stukje naar beneden gebracht om ons later af te zetten voor een kleine hike door het tropisch regenwoud. Doordat het behoorlijk mistig was zag het er bijna spookachtig. Wel verklaarde de gids me voor gek dat ik liep op slippers, had niks anders bij me, want is nogal veel leven in zo’n woud dat houd van tenen.
Aan het eind van de tour hebben we nog een boottocht gemaakt over een klein riviertje die uitkomt in Kapton, halverwege hadden we een rustpunt waar je door het water kon wandelen en ik een heremietkreeftje vond die dacht te kunnen schuilen met zijn schelp onder me voet. Toen we terug gingen voeren de vissersschepen net uit, een deel van de vloot had zijn boten in 4-tallen aan elkaar gekoppeld zodat er maar 1 zijn motor hoeft te gebruiken ze allemaal gezellig samen op 1 dek zitten te kaarten. In Kapton was er trouwens een brug die uit 4 verschillende ontwerpen bestond en waar enkel nog motors overheen mochten rijden omdat die te onstabiel was geworden. Maar ziet er leuk uit 4 bruggen aan elkaar gelijmd tot 1.
Zondag zijn we terug gegaan naar Phnom Penh zodat we eerst wat spullen konden kopen voor bij Kamworks en erna de tuktuk gepakt. Vanmiddag lekker gefietst door de rijstveld bij Sre Ampil, modder zat tot aan me... maar is erg cool om hier te crossen. Hoorde dat het weer in Nederland meezit, hier is het iets te veel van het goede want vrijdag wordt er een gevoelstemperatuur van 57 graden overdag verwacht.
P.S. Nederlands begint steeds lastiger te worden, praat en schrijf hier voornamelijk Engels.

• 19 April 2010 - 19:22

Anke:

neem die kat maar mee, dan hoeft het aapje niet.
    leuk die foto's van je directe omgeving en mensen uit je directe omgeving.

• 20 April 2010 - 10:29

Wieneke:

Hoi Joost,
    je zadelpijnverslag heb ik uitgebreid gelezen. Smeuïg verhaal! Ik was er nog niet eerder aan toe gekomen, het leven is druk. Maar als ik jouw belevenissen lees, lijkt ons bestaantje hier maar duf! Je komt daar in ieder geval niet om van saaiïgheid. Ik houd je volgende verslag in de gaten, veel plezier intussen en succes natuurlijk met je project, groetjes, ook van Hans (die gaat komend weekend naar Honkong, als dat lukt),
    Wieneke

• 20 April 2010 - 20:17

Rene:

Dat Nederlands van je valt nog wel mee. Kan het nog net volgen. Als ik die verslagen zo lees kan ik hieruit de conclusie trekken dat jij je niet verveelt. Je rolt van het ene feest naar het andere, een beetje fietsen en vakantie vieren en oh ja Kamworks heb je ook nog.

• 21 April 2010 - 14:20

Anne:

Jooost!

je moet di everhalen echt wat korter maken halverwege heb ik de al geen zin meer in haha.

en HAAL DIE BAARD VAN JE HOOFD!!:@:p

(L)youu!!. kom snel terug :(

• 21 April 2010 - 19:48

Marlenos:

Jeez, als jij zo ook zo een enorm verhaal van je scriptie maakt heb ik medelijden met Jeucken!

Fotos zijn gaaf! Doe even wat warmte opsturen...tis hier hadden we sneeuw! :-(

• 22 April 2010 - 06:55

Renee:

Hee Joost, jeetje wat een verhaal. Leuk hoor! Geniet er nog van!

• 22 April 2010 - 08:26

Lou:

Joost! Ga Je SCHEREN!!!!!!!!

voor de rest zien de foto's er tof uit

• 24 April 2010 - 15:11

Oma Anke:

hoi Joost, fijn weer wat van je te horen. het is een geweldig verslag.Morgen ben ik jarig, jammer dat je er niet bij bent maar met dit verslag ben je er een beetje bij. Het beste

• 01 Mei 2010 - 22:34

RvB:

Lijkt me wel frusterend zoveel aandacht aan een blog te besteden en te zien dat steeds minder belangstellenden reageren. Uit het oog uit het hart??? Ik kijk uit naar je bevindingen en ben nieuwsgierig naar hetgeen je daar meemaakt. Laat je svp niet misleiden door het teruglopende aantal reacties.

• 16 Mei 2010 - 11:47

Wieneke:

Ha Joost,
    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je de "reacties" op dit reisverslag nog leest, want het is al een beetje "oude koek". Ik weet zo gauw niet hoe ik je anders per mail kan bereiken, dus ik probeer het zó. Morgen ben je ècht jarig, maar dan heb ik het druk met een jarig "kind" (21!) de volgende dag (táárt, cadeautjes!), en een uitgebreide borrel zaterdag, waar jij helaas niet bij kunt zijn. Je ouders hebben niet afgezegd, dus ik denk dat ze komen! Jij bent pas begin juni weer in 't land, we laten ons wel op de hoogte houden hoe het allemaal loopt. Is het niet via de computer, dan hebben we altijd opa nog, hè? In ieder geval wensen wij je een heel gezellige verjaardag, veel plezier en groetjes van ons allemaal, Wieneke

• 17 Mei 2010 - 09:15

Mala:

Beste Joost,
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!! Heel veel plezier en geniet ervan. Groetjes van ons allemaal

• 17 Mei 2010 - 12:07

Rene V B.:

De titel van dit verslag heeft zeker betrekking op vandaag. Een vooruitziende blik.
    De buurdame is ook jarig, alleen niet zo ver weg. In ieder geval heb je de langste tijd daar erop zitten en kom je weer terug in het "normale" leven met ook gewone temperaturen en veel minder insecten.

• 17 Mei 2010 - 18:26

Marieke :

Hallo Joost,

Ik ben al te laat want bij jou is het een stuk later. Maar alsnog: heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Ook namens Frank natuurlijk!
    Heel erg leuk jouw belevenissen zo te kunnen volgen.
    marieke

• 17 Mei 2010 - 18:48

Trinette:

Hey Joost

Gefeliciteerd met jouw verjaardag!!!
    Een beetje laat.... maar je kent ons zo langzamerhand.
    Erg leuk om je belevenissen in het verre ord te lezen.
    Geniet er de laatste weken extra van.

groeten JW Nettie Adriaan en Dorien

P.S. Dorien en Marie-Sophie hebben erg gelachen om de foto's.