Zadelpijn - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu Zadelpijn - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Joost Boven - WaarBenJij.nu

Zadelpijn

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

24 Maart 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Luitjes uit het koude Nederland, Canada en Denemarken,
Voor de verandering kan ik aangeven dat het hier lekker warm is. Vanmiddag was het 38 graden, gelukkig is het ‘s nachts slechts 26 graden dus slapen gaat prima.
Het is alweer twee weken geleden dus werd tijd voor een nieuwe blog. Na de vorige blog vroegen sommige zich af of ik ook nog tijd had voor me opdracht. Gelukkig is dit het geval, heb nu bijna de gehele staf geïnterviewd en ben aan het spitten in boeken(gedownload via thepiratebay en bol.com) opzoek naar de theoretische onderbouwing van me onderzoek. Maar ik ga jullie hier niet te veel mee lastig vallen.
Echter kan wel zeggen dat het soms uitdagend is in verband met de taalbarrière maar erg leuk om met de Khmer staf te praten. Door het grote cultuur verschil zie je dat mensen zo anders tegen dingen aankijken en dat behoeftes zo anders liggen. Leerzaam en soms ook nuttig als zelfreflectie, want wat we in het westen gewoon vinden en niet over na denken kan hier soms heel ongewoon zijn.

Twee dagen nadat ik me mountainbike had gekocht ging ik al door me zadelpen heen. Ondertussen heb ik ook me tweede zadelpen verbogen. Ondanks dat ik de grootste fiets in Phnom Penh heb gekocht die er was moet ik me zadel toch dermate hoog zetten om nog enigszins comfortabel te zetten dat die kwetsbaar is. Moet er wel bij zetten dat de mountainbike wordt uitgebruikt waarvoor de gemaakt is, off-road te gaan, en dat dit ook niet meehelpt.
Maar toch, ben best blij met me fietsje, vorig weekend hebben we een tocht gemaakt met 9 mensen. Meeste werknemers, vrijwilligers of studenten van Kamworks. We hebben in totaal 150 kilometer gefietst waarvan ongeveer 15 km over verharde weg. Van te voren had Steve, vrijwilliger bij Kamworks, een route via gps uitgezet en deze hebben we zo goed als kon gevolgd. Na 25 km begon me 2e zadelpen te buigen. Heb toen me zadel lager gezet. Was minder comfortabel maar wilde graag de rit af maken.
Op moment dat je met de fiets rond rijd kom je veel dichterbij de mensen dan als je op een motor of auto zit. Overal roepen kinderen hallo, soort volksport in Cambodia om dit te zeggen tegen buitenlanders. Paar keer zelfs gehad dat een groep kinderen ons al rennend probeerde bij te houden.
Op zaterdag zijn we in zuidelijke richting naar Takeo gefietst de tocht begon om 6 uur om zoveel mogelijk van de relatief koele ochtend mee te pakken. Onderweg kwamen we twee maal een waterovergang tegen, de eerste was een keurig schuitje met motor, echter de tweede was een klein mannetje die met een vlotje en een touw over de rivier ons naar de andere kant trok. Echter hij had een beetje veel hooi op zijn vork genomen door ons alle in een keer over te willen steken. Dit resulteerde dat hij midden in de rivier wegens lichte stroming van het vlot werd getrokken en ons al bungelend aan het touwtje ons zag wegdrijven. Met vereende kracht, oftewel paar van ons zwemmend en de man van het vlot spartelend(Cambodjanen kunnen niet zwemmen zelfs niet als je op een vlot werkt).
Na vele grote en kleine hobbel te hebben overwonnen(enkel letterlijk) kwamen we aan bij een vervallen tempel. Deze was gebouwd op een heuvel waarvan we een mooi uitzicht hadden over de vlakke rijstvelden om ons heen. Dankzij het droge seizoen staan ze er nu droog en door bij. Dus moet maar nog eens terug komen in Cambodja/Azië om te zien hoe een heel land totaal groen kan zijn.
Om 5 uur kwamen we aan bij een klein stadje dat aan een riviertje met een haventje. Hier hebben we een bootje gehuurd die op 20 km verderop bracht naar Takeo. Hier hebben we geluncht en overnacht. Volgende morgen om 6 uur weer op de fiets. De eerste meters beetje stram maar als snel worden alle spieren los getrild. Ons doel van de dag was een bamboo trein te vinden. Dit is niks meer dan 2 assen een platform en een motor. Echter de rails was in dermate slechte conditie dat die op dit moment wordt met de hand wordt gerepareerd zodat de trein die de rails vervangt erover heen kan rijden. Na 2 uur langs het spoor te hebben gecrost hebben we uiteindelijk iemand gevonden die ons een wilde meenemen op zijn bamboo trein. Na wat onderhandelen en uiteindelijk op 1/3 van de startprijs te zijn uitgekomen liep de man naar zijn huis en haalde onder zijn bed de bamboo trein vandaan. Aan het eind van de rit van 15 km had iedereen zijn t-shirt van de vorige dag in zijn nek want iedereen begon toch wel beetje te verbranden.
Na een lunch bij een meertje op een vlot zijn we terug naar Kamworks gegaan. Echter nog voordat we hier aankwamen begon het te schemeren en het laatste halfuur was het pikkedonker. Volgende dag kon je duidelijk zien wie mee was geweest op bike trip want elke maandag hebben we om 7 uur meeting en de fietsers waren opvallend stil.
Afgelopen weekend ben ik naar Siem Reap geweest. Op vrijdag vanuit Phnom Penh de nachtbus van 11:30 gepakt naar Siem Reap, de bus was gebouwd op Cambodianen dus heb geen moment geslapen want er zaten soort van whiplash stoelen in de halverwege me schouders eindigde, zucht.
Aangekomen in Siem Reap kwam hebben we een tuktuk gepakt en zijn we naar Angkor gegaan. Een gebied met veel tempels waaronder de Angkor Wat, deze hebben we ook als eerste bezocht. Geweldig indrukwekkend complex is het. Het is het grootste religieuze bouwwerk ter wereld en het nationaal symbol van Cambodja. Een ongekende hoeveelheid werk zit in de tempel en er zitten allemaal verhalen in verwerkt. Deze verhalen zijn uitgebeeld in een doorlopend beeldhouwwerk van soms 50 meter lang.
Hierna zijn we naar Bayon gegaan, een tempel met 36 toren, in het verleden waren dit er 54. In elke toren zitten meerdere gezichten die de jungle inkijken. Erg indrukkend.
Echter de mooiste tempel is de Ta Prohm, Deze tempel is geheel versmolten met de natuur. Bomen groeien op een geweldig indrukwekkende manier in, om en op de tempel. Net zoals de andere tempels is dit een ruïne, echter met deze zijn de minder ver met het opknappen. Hierdoor is het soms moeilijk om voor te stellen hoe de tempel er vroeger uit zag maar geeft het wel een heel mysterieus uiterlijk. Hierna zijn we naar de vrouwentempel gegaan, Banteay Srei, die opgebouwd is vanuit roze steen. Deze steen is harder en hierdoor is het beeldhouwwerk mooier bewaard gebleven. Vooral doordat de stenen deels groen zijn uitgeslagen geeft dit een erg mooie spelen van kleuren.
’s Avonds hebben we rondgehangen in Siem Reap en aan de praat geraakt met verschillende back-packers. Mijn lijstje met landen die ik nog wil bezoeken wordt enkel maar langer dankzij de leuk verhalen van andere.
De volgende dag, zondag, ben ik opgestaan met een heerlijk english breakfast. Eens wat anders dan rijst en noodles. Hierna stond de tuktuk driver van de vorige dag weer klaar want die vond het wel gezellig om ons rond te rijden, gekken mensen die studenten. We zijn naar het Tonle Sap Lake gegaan om een floating village te bezoeken. Dit meer is het grootste van Cambodia en verdrievoudigd in het regenseizoen van oppervlakte. In dit meer heb je op verschillende plekken dorpen liggen van allerlei soorten bootjes. Maar ook kleine buurtsupers en zelf een heuse basketbalkooi(gesponsord door EU). In deze dorpen wonen allemaal vissers die leven van de inkomsten de van in het meer. Deze dorpen worden gedurende het jaar ook enkele malen verplaatst doordat zulke grote delen van het meer droogvallen. Het is triest te zien hoe sommige gezinnen moeten leven, gelukkig is er sinds kort ook een schoolgebouw waar 700 kinderen les krijgen zodat er voor sommige een andere toekomst in zit. Want het meer wordt gevoed met water via de Mekong en verschillende landen zijn van plan hier dammen in aan te leggen. Dit zal grote gevolgen hebben voor de visstand in het meer.
Dat was het voor deze blog, heb ook weer wat foto’s geupload van de afgelopen 2 weken. De foto van de spin, dat is me nieuwe huisdier. Hij eet de muggen op in me kamer dus ben de blij mee. Enkel ’s ochtends opletten dat ik er niet op ga staan. Het is vandaag hier weer een lekkere beestenboel want de kakkerlakken kruipen door het huis, de mieren lopen polonaise, de gekko’s roepen takke, spinnen struikelen over hun eigen poten en de mini-kevertjes zwerven om de lampen heen.

  • 24 Maart 2010 - 15:13

    Oma Anke:

    Joost het is allemaal ongelovelijk, ik lees en herlees, wat zie jij veel en dan je werk er bij. Petje af. de groeten aan je spin, oma anke

  • 24 Maart 2010 - 15:18

    Nele:

    Hey joost,
    ziet er mooi uit, als ik dat zo zie heb ik zn in mn vakantie naar Thailand :)
    Maar idd het lijkt niet alsof je heel veel tijd besteed aan echt iets doen aan je stage daar ;) nou ik zou zeggen, blijf lekker de cultuur opsnuiven en genieten nu je er nog bent, voor je het weet is het alweer voorbij en moet je weer terug!

  • 24 Maart 2010 - 18:05

    Anke:

    Joost, misschien kun je een bezemsteel in je zadelpen stoppen of volstorten met beton. Ontzettend leuk stuk weer, leer steeds meer van Cambodjia.

  • 24 Maart 2010 - 19:17

    Jelle:

    jah een bloem XD

  • 25 Maart 2010 - 21:34

    Rene:

    Toen je vertelde dat Cambodja het land is van je afstudeerproject had ik er een zwaar hoofd in. Maar nu ik je belevenissen lees weet ik dat je de juiste beslissing genomen hebt. Geweldig wat je daar meemaakt en ook de manier van denken van de locals is inspirerend. Have fun and enjoy this.

  • 26 Maart 2010 - 17:26

    Anne Je NichtJeeh:

    heeiY neefiiee!,

    supper leuk joh dat verhaal van je, en wat een mooie fotos!:O
    die ene foto met die boom op dat gebouw supper geweldig!
    en die van het treinrailsje ook onwijs leuk:D

    ik spreek je nog o msn

    (L)kussjee je nichtjee

  • 29 Maart 2010 - 07:48

    Chris:

    ik ben jaloers, je bent in anghkor wat geweest...... echt kikke foto's

  • 29 Maart 2010 - 14:46

    Anke:

    wat een leuke profielfoto,wat lach je ondeugend.

  • 29 Maart 2010 - 17:16

    Spin:

    Lekker zo'n spinnetje, ik had er ook een in mijn keuken voor een maand of zo, maar werdt er toch eng van want hij groeide heel snel. Zo nou is hij leggen opgezogen door de stofzuiger. Mooie photos hoor. Liefs van Marjet in S.F.

  • 01 April 2010 - 10:25

    Mala:

    Hoi Joost,
    Wat gaaf zeg!!!! Helemaal naar Cambodja!!
    Zo leren we een andere kant van Cambodja kennen. Leuk om je reisverlagen te lezen.
    Heel veel plezier en succes!! Groet, Mala

  • 04 April 2010 - 16:37

    Guus:

    Ha Joost,

    Leuk om jouw verhalen te lezen en je bezigheden zo te volgen. Goed bezig hoor!

    groeten,

    Guus
    p.s. ik kan het niet laten....wat is het verschil tussen "me fiets" en "mijn fiets"?

  • 11 April 2010 - 10:49

    Oma Anke:

    Hallo Joost, is je zadelpijn al over, ik wacht op een nieuw verhaal. Groetjes oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Cambodja, daar startte mijn waarbenjij.nu avontuur. Maar hij gaat nu verder, in Europa

Actief sinds 02 Feb. 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 21824

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2014 - 10 Oktober 2014

Vienna, Lobau

23 Juni 2014 - 26 Juni 2014

Jarrow

16 Juni 2014 - 20 Juni 2014

Würzburg

28 April 2014 - 02 Mei 2014

Killingholme

24 Februari 2010 - 01 Juni 2010

Afstuderen in Cambodja

Landen bezocht: